top of page

Ik wil brandweer worden!


Het oriënteren op een (nieuwe) baan of het veranderen van je vakgebied kan moeilijk zijn, het kost sommige mensen veel nadenkwerk, planning en hard werken. En tja, wat wil je nou eigenlijk?

In de reeks artikelen 'vind maar eens een geschikte baan' laat ik je kritisch kijken naar jezelf en wat je nu echt wilt zodat je scherper voor ogen krijgt wat voor jou belangrijk is in een baan. De tweede stap is het vinden van die baan.

Als je je mogelijkheden voor carrièreverandering aan het onderzoeken bent stel jezelf dan de volgende vragen: Wat wil ik doen, waarom wil ik dat doen en hoe kom ik daar? ‘Ja, makkelijk gezegd’, denk je misschien, ‘dat weet ik juist niet’.

Wat wil ik doen en waarom?

De eerste vraag (Wat wil ik doen?) gaat over de inhoud van de nieuwe baan en het doel dat je wilt bereiken. De tweede vraag gaat over het waarom. Wat wil je doen is een belangrijke vraag, maar hoe kom je daar achter? Door jezelf af te vragen waarom je die toekomst wilt. Waarom wil je dat doen?

Ik wil brandweerman worden!

Ik niet hoor, ik word later prinses!

Als kind heb je vaak dromen over de toekomst, over wat je wilt worden. Brandweerman of prinses, totaal verschillend, zou je denken. Maar is dat zo? Wie kiest voor brandweerman kan dat willen om de aandacht, de held zijn, het mooie uniform, de sensatie, het gevaar... Maar het kan ook zijn dat hij zoveel geeft om anderen en graag wil zorgen, de mensen wil helpen.

Voor de prinses geldt het zelfde, gaat het om de aandacht, het geld, de mooie jurken... Of gaat het diep van binnen meer om het zorgen voor de mensen in het land? Er zijn veel redenen om voor een beroep te kiezen en vaak heb je als kind het waarom goed voor ogen.

Als kind wilde ik dierenarts worden. Dat leek me zo fijn. Al die lieve, schattige, knuffeldiertjes en... ik mocht ze beter maken, voor ze zorgen tot de dieren en hun baasjes weer gelukkig waren. Mensen (inclusief mezelf) gelukkig maken, dat was wat ik wilde, dat was mijn waarom! Van de droom dierenarts te worden ben ik afgestapt toen ik ontdekte dat er ook een minder mooie kant aan zat en dat die minder mooie kant het grootste deel van mijn beroep zou zijn. Werken met 'vieze' en zieke dieren klonk ineens een stuk minder romantisch. Dat neemt niet weg dat mijn waarom hetzelfde is gebleven.

Wat is jouw waarom? Weet jij wat je 'wilt worden' of misschien wat wilde worden als kind en waarom? Vraag je zelf zo vaak mogelijk 'waarom'. Een voorbeeld aan de hand inleving in mijn eigen kindertoekomst:

Wat wil je worden?

-Dierenarts

Waarom wil je dierenarts worden?

-Dan zijn er zo veel lieve dieren en je kan de mensen helpen.

Waarom wil je mensen helpen?

-Mensen vinden het fijn als hun dier beter wordt.

Waarom is dat belangrijk voor je?

-Omdat ik gelukkig word van andere mensen gelukkig maken.

En waarom vind je het fijn als er lieve dieren zijn?

-Omdat je die onvoorwaardelijk liefde kunt geven.

Waarom is liefde geven belangrijk voor je?

-Omdat ik gelukkig word van anderen gelukkig maken en ik wil graag gelukkig zijn.

Je kunt zover doorvragen als je zelf wilt of denkt dat nodig is, maar vaak zijn vijf waaromvragen wel voldoende, zoals ook bij verschillende managementtools wordt aangeraden (zie o.a. hier)

Probeer het eens en laat me weten of je er uitkomt! In het volgende artikel gaan we verder met de reeks: "Vind maar eens een geschikte baan!"

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page